12-06-2007

Dan Kennedy’s tips voor wervende teksten

"Je bent wel erg Amerikaans" is een uitspraak die ik van tijd tot tijd te horen krijg. Sommige mensen halen daar hun neus voor op. Je zou eens moeten uitrekenen hoeveel zo’n vooroordeel je op jaarbasis gaat kosten.

Want voor ieder bedrijf geldt, wat het ook doet, natuurcoaching of edelsteencursussen of accountancy, dat het in de eerste plaats, zoals John Jantsch in zijn boek Duct Tape Marketing schrijft, in de "marketing business" zit. En de beste marketingkennis komt nu eenmaal, net als de tomaat en de aardappel, uit Amerika (en niet uit Tsjetsjenië of zo). Als je dus een vooroordeel hebt tegen Amerikaans, beknot je jezelf eenvoudigweg om te leren en te groeien.

Wat je bijvoorbeeld van Amerikanen kunt leren is copywriting. Vorige week was ik in Amerika en kocht ik het boek The Ultimate Sales Letter van Dan Kennedy (één van de tien boeken die ik kocht). Echt een fantastisch boek voor iedereen die geinteresseerd is om overtuigende teksten te schrijven waarmee je je lezer kunt aanzetten tot actie.

Copywriting is wat mij betreft vaardigheid nr.1 om succesvol te zijn met je dienst. Dat geldt zeker als je internet wilt inzetten, want internet draait helemaal om teksten. Je zou kunnen zeggen dat geld verdienen op internet pas mogelijk werd toen copywriters en kenners van direct mail (zoals bijvoorbeeld Corey Rudl en Ken McCarthy) zich ermee gingen bemoeien (daarvoor was internet het domein van techneuten die dachten dat de klanten uit de hemel zouden vallen).

Regel 1 voor succesvolle copywriting (op welke manier dan ook geleverd) is volgens Dan Kennedy dat je de nadruk moet leggen op benefits (baten), en niet de features (kenmerken), van je product of dienst.

De kenmerken van je dienst overtuigen op zichzelf niet (bijv. je doet altijd hele korte trajecten, of je kunt heel snel je advies geven, of je werkt met methode zus of zo, etc. etc.). Mensen kopen niet iets om wat het is, maar om wat het doet. Als ze lezen dat deze kenmerken hun iets opleveren, is dat veel overtuigender om te zeggen.   

Baten en niet kenmerken noemen, is van belang voor iedere zin die je op papier zet. Het geldt ook voor hele kleine stukjes tekst, zoals woorden in je navigatiebalk en links. Bijvoorbeeld ook voor het benoemen van de categorieën van je weblog (voeg ik hier even aan toe!).

En deze regel geldt ook voor over hoe je over je dienst praat. Hoe vaak vragen mensen niet aan mij: "Wil je mijn nieuwsbrief ontvangen?" zonder erbij te zeggen wat ik aan die nieuwsbrief zou kunnen hebben.
Als ze erbij zouden zeggen: "… waarin je leert hoe je beter kunt opruimen, meer tijd overhoudt, meer balans vindt tussen werk en privé, sneller een partner vindt", of wat dan ook, dan maak je veel meer kans dat ik er ja op zeg.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op "reacties".

Laura Babeliowsky

Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.


  • ingeborg schreef:

    hoi Laura
    Voor het eerst hier als een soort ‘collega’ in de zin dat ik sinds kort ook een weblog heb en er veel plezier in en aan beleef. Een ‘andere’wereld voor mij, maar past erg goed.
    Ik zou graag een nederlands boek willen noemen dat voor mij ook erg goed is op dit terrein en het dan dichter bij huis hou (hoewel ik dat van Amerika herken. Ik volg in VS nu mijn coach opleiding en zie wat ‘men’ bedoelt. Ik ervaar dat soms zelf ook, en haal er het goeie uit, zoals met zoveel handig is om te doen ).
    Het is van Jaap Bron en heet DE WINNENDE OFFERTE.
    De titel doet je mischien je wenkbauwen fronsen, ‘wat zegt ze nu’, maar als je het leest zul je het begrijpen: hij geeft in het boek 20 vragen en antwoorden over offertes (te vervangen door: aanbieding) en de rode draad is toch wel: KLANTGERICHT DENKEN EN DOEN. Met leuke tips en trucs en… doordat hij voorbeelden geeft waarvan je zelf wel zult zeggen: “das niks”, herken je jezelf en das altijd makkelijker praten (’n soort van ‘ik maak geen fouten, maar ‘zij’ wel syndroom).
    Kortom : spreken over voordelen voor de ander en niet zozeer wat jij allemaal kunt, eigenlijk ook weer jou verhaal over hoe je jezelf ’t beste kunt presenteren.
    En dan is de cirkel weer rond…
    tot ziens of hoors,
    groetjes Ingeborg

  • Hoi Ingeborg,
    Klinkt inderdaad als een interessant boekje. Zal ik eens op letten.
    groetjes,
    Laura

  • J.L. Jones schreef:

    Hoi!
    Ik heb even op amazon de reviews gelezen van het boek waar je het over hebt en dan met name de negatieve reviews. Die zijn altijd wel interessant om te lezen.
    Het lijkt me een heel goed boek maar ik wil wel even zeggen dat het internet vergeven is van dit soort tips over: noem de benefits en niet de features. Dit weet ik omdat ik veelvuldig heb gezocht op persuasive copywriting, writing great headlines etcetera.
    Leuk om je site ontdekt te hebben.
    groetjes J.L.

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php