10-01-2008

De verpakking is waar het om gaat

Veel zelfstandige dienstverleners die ik ken, barsten van de talenten, weten heel veel en hebben een ervaring om U tegen te zeggen. Maar zijn ze succesvol? Dat is lang niet altijd het geval. Het zou zo maar kunnen dat iemand die veel minder ervaring en kennis heeft, de grootste aantrekkingskracht heeft en er binnen korte tijd in slaagt, de meeste klanten naar zich toe te trekken.

Ik ben hier zelf een voorbeeld van. Toen ik een jaar of vier geleden met Get Clients Now begon had ik eigenlijk geen ervaring met marketing en acquisitie was nooit – om eerlijk te zijn – mijn sterkste punt geweest. Toch wist ik  binnen de kortste keren klanten naar me toe te trekken. Wat was mijn geheim?

In de sneltreinvaart waarmee ik me marketingkennis eigen maakte had ik iets belangrijks opgestoken. En dat was dat het allemaal te maken heeft met de verpakking van je dienst: de woorden (en beelden) die je gebruikt om aandacht te trekken en nieuwsgierigheid op te wekken bij je potentiële klant. Om copywriting dus. Uiteindelijk is dat waar het om gaat om klanten te overtuigen en naar je toe te trekken. 

Het kiezen van de juiste woorden maakt dat mensen  zich opgeven voor je presentatie, zich aanmelden voor je nieuwsbrief en je weblogartikelen ECHT GAAN LEZEN. Waarmee de kans dat ze klant worden vele malen groter wordt. 

Helaas is het verwerven van kennis en vaardigheden in copywriting niet wat voor veel zelfstandigen voorop ligt. Ze investeren liever in een vakinhoudelijke cursus of een flitsende website dan dat ze zich verdiepen in de verpakking van hun dienst. Ze vergeten dat klanten aantrekken met overtuigende, prikkelende woorden moet gebeuren en dat dit op vele manieren in hun presentatie naar buiten toe een rol speelt.

Waar moet je bijvoorbeeld aan denken als het om verpakking gaat?
– de naam van je bedrijf (geeft deze in een oogwenk weer waar je dienst om gaat?)
– de naam van je diensten en producten (maken deze hongerig?)
– de onderwerpregel van je emailnieuwsbrief (is deze zo geformuleerd dat mensen niet kunnen wachten om hem te openen?)

En wat dacht je van:
– de titel van je presentaties
– de titels van je seminars, workshops of trainingen
– de titels van je boek, je ebook, podcasts of video’s
– de titels van je artikelen in je nieuwsbrief en op je weblog
– de titel van de pagina’s, koppen en slagzinnen op je website
– je gesproken 10-seconden boodschap (elevator pitch)
… roepen deze een onweerstaanbare nieuwsgierigheid op?

Nu is natuurlijk de grote vraag wat dan het geheim is van die effectieve verpakking in woorden en hoe je met een goedgekozen naam of titel nieuwsgierigheid en verlangen kunt oproepen. Daar kan ik heel kort over zijn: bij copywriting gaat het erom duidelijk te maken wat mensen aan je dienst, product of artikel kunnen HEBBEN. Hoewel er vele manieren zijn om dit te bereiken, gaat het in essentie om het benoemen van de baten en resultaten van hetgeen wat je aanbiedt, in relatie tot een bepaald vraagstuk of probleem ("in drie weken bent u van het roken af")

Dat is wat dienstverleners vaak niet doen. Ze benoemen liever de kenmerken en eigenschappen van hun dienst: ("Wij werken met de  Progressive Alignment Methode en geven onze antirookcursus in twee vormen: modulair en klassikaal").

Maar klanten interesseren zich niet voor hoe je het doet! Ze zijn maar in een ding geïnteresseerd: zichzelf en hun problemen en dilemma’s. Je kunt veel en je weet veel: het maakt allemaal geen indruk tot het moment dat mensen begrijpen wat ze er aan kunnen hebben. En dat is waar het bij verpakking om gaat: om in luttele seconden een krachtige belofte te geven over de oplossing van een urgent probleem (denk bijvoorbeeld aan "Get Clients Now").

Pas dan raken je klanten overtuigd en ontstaat voor jou de mogelijkheid om je talenten en kennis daadwerkelijk in te gaan zetten voor degenen die er behoefte aan hebben.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op "reacties"  

Laura Babeliowsky

Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.


  • Adrie den Hertog schreef:

    Toen ik afgelopen jaar mijn bedrijfsnaam moest wijzigen koos ik voor Zin In Webdesign. Ik merk dat ik potentiele klanten aanspreek met deze “verpakking” omdat het het enthousiasme uitstraalt dat ik heb voor mijn vak.
    Iedere nieuwsbrief prikkel je me om op een andere manier naar mijn bedrijfsactiviteiten te kijken. Ik adviseer opdrachtgevers ook regelmatig om zich te abbonneren op jouw nieuwsbrief en merk dat degenen die bij jou workshops volgen veel actiever met hun website en/of weblog omgaan waardoor de kwaliteit en het resultaat zichtbaar verbeteren.

  • Hugo Moolenaar schreef:

    Beste Laura, ook voor jou – en verder de hele Get Clients Now Club – de allerprettigste wensen voor 2008. Dat het maar (weer) een succesvol ondernemersjaar mag worden!
    Zoals iedere keer ben ik ook nu weer onder de indruk van je nieuwsbrief. Hulde!
    Vandaag reageer ik, omdat het onderwerp ‘verpakking’ zo fantastisch aansluit bij mijn dienstverlening: Hugotekst.
    De verpakking, een heldere formulering van waar je dienstverlening over gaat, dát is waar ik me als conceptbedenker en tekstschrijver het liefst mee bezig houd.
    Mochten er lezers zijn, die wel wat hulp kunnen gebruiken bij het vertellen van een rake, mooi vormgegeven en orginele boodschap, geschreven met een scherpe pen en vanuit een helder idee, dan hou ik mij van harte aanbevolen.
    Met vriendelijke groet,
    Hugo Moolenaar | Hugotekst | http://www.hugotekst.nl

  • Hoi Adrie,
    “Zin in webdesign” is inderdaad een sterke naam, hij roept enthousiasme op, maar vooral maakt hij duidelijk dat je GESPECIALISEERD bent in webdesign.
    Bij veel grafisch ontwerpers is hun specialisme onduidelijk.
    Maar webdesign is toch weer een vak apart. Om het goed te doen is heel veel kennis nodig.
    Specialisten roepen het meeste vertrouwen op en hebben de grootste aantrekkingskracht.
    Bedankt voor het doorverwijzen!

  • Heee Hugo,
    Je maakt van mijn weblog gebruik om reclame voor jezelf te maken.
    Dat herinnert me eraan dat ik dat ook kan doen. Zo meteen even een postje plaatsen over het seminar dat ik geef a.s. donderdag 17 januari 2008 over “10-seconden boodschappen”.
    Laura

  • Pam Leenheers schreef:

    Hallo Laura,
    Leuk dit artikel! Ik ben net met de marketingcampagne bezig voor mijn nieuwe website van Zin in Kennis. Ik zet mijn kennis(sen) in voor mensen en ondernemingen die hun kennis wijs willen inzetten en verzilveren. Ik maak al graag gebruik van al je tips , want ze komen goed van pas. Ik verwijs graag aan je door, dus via mijn weblog is jouw website ook te bereiken.
    Hartelijke groet, Pam Leenheers

  • Sophia Berkati schreef:

    Weer een dijk van een artikel Laura! Het komt omdat het geheel positief is: je staat maar heel even stil bij wat men níet moet doen en begint dan gelijk met wat er wél moet gebeuren en ik denk dat dat je geheim is:-)! Gisteren zat ik op een kennisbank heel goeie dingen te lezen, maar werd er toch moedeloos van, omdat er zo vaak in werd gezegd waar je allemaal voor moet uitkijken en wat er allemaal niet moet. Pluim!
    Hè de 17e al … ik weet niet of ik nog oppas kan krijgen voor die dag, anders kom ik graag!
    Groeten, Sophia

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php