13-06-2006

Leidt je weblog echt tot meer verkopen?

Kan bloggen je helpen om meer klanten te krijgen? Volgens Brian Clark van het populaire weblog Copyblogger wel.

Clark schrijft op dit superinteressante blog (het soort blog waarvan er in Nederland nog veel te weinig zijn) over hoe je op je weblog copywritingsvaardigheden kunt toepassen om meer bezoekers te krijgen, meer abonnees, meer linken van andere sites en meer verkopen. Goeie copywriting is bij uitstek het middel om dit voor elkaar te krijgen. Omdat een weblog om schrijven draait, biedt het dus een uitstekende gelegenheid om je bezoekers tot de gewenste actie aan te zetten.

Maar hoe doe je dat dan? Niet door ook maar te proberen iets te verkopen. Dat moet je volgens Clark nu juist helemaal niet doen. Het gaat erom dat je mensen waardevolle kennis geeft waar ze behoefte aan hebben. Dat is waar je uiteindelijk de ideale "koopomgeving" mee creëert. Dit gebeurt op zeven manieren:

  • je straalt autoriteit uit – mensen respecteren anderen die autoriteit zijn op een bepaald gebied en geven aan hen de voorkeur om zaken mee te doen
  • integriteit – je hebt een plek waar je je integriteit kunt laten zien
  • geloofwaardigheid – je maakt duidelijk dat je te vertrouwen bent, zodat je twijfelende klanten over de streep trekt
  • familiariteit – na een tijdje krijgen je lezers het gevoel dat ze je persoonlijk kennen, zodat ze sneller hun koopbeslissing nemen
  • betrokkenheid – door het interactieve karakter van het weblog maak je participatie mogelijk waardoor je de relatie met je lezers versterkt
  • je levert bewijs – je blog laat zien aan je lezers dat anderen je ook lezen en enthousiast over je zijn, dat zet aan het ook te zijn
  • eerlijkheid – dit is echt een cruciale factor om succesvol te verkopen en met je blog kun je laten zien dat je het bent

Interessante artikelen, waardevolle informatie, mensen echt iets laten leren: dat is wat je kunt doen om van je weblog een marketinginstrument te maken. Daarnaast geeft Clark nog een heleboel andere ideeën, tips en trucs om het voor elkaar te krijgen. Kom ik nog op terug.

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

  • Op een weblog moet je niets verkopen, maar het kan wel leiden tot meer verkoop

    Ik lees net Laura Babeliowskys interessante weblog: Get Clients Marketing en Acquisitie Tips. Heel interessant om je eens in te verdiepen. Een posting die ik er eens uit ligt is die gaat over de vraag of je weblogs nu inzet om iets te verkopen. Volgens…

  • Misschien een (aardige) aanvulling van eigen bodem, de “handouts” van het begin van de presentatie die ik onlangs op de Bloggersmeeting gaf:
    Waarom (business) weblogs voor B2B websites?
    Ik probeer daarin het punt te maken dat blogs heel goed tot sales kunnen leiden door er bewust mee om te gaan.
    Ik zal de rest van de presentatie t.z.t. ook vertalen naar mijn blog. Dan ga ik in op hoe usability een bijdrage kan leveren aan de conversie op je weblog.

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php