01-07-2006

Let op hoe je linkt

In de serie over kleine dingen die van belang kunnen zijn voor je marketing en acquisitie (omdat je om grote dingen te bereiken, soms kleine dingetjes moet doen) vandaag over een piepklein dingetje: de manier waarop je het beste een hyperlink kunt maken op je website, weblog of in je emailberichten.

Denk niet te licht over linken: hoe minuscuul ook, het zijn wel de bouwsteentjes waarmee het web tussen de honderden miljoenen pagina’s op het internet gesponnen wordt en waarmee dus de hele wereld aan het veranderen is en in ieder geval de manier waarop mensen zakendoen en geld verdienen.
Om dit laatste voor jezelf te bevorderen is het belangrijk om te letten op de manier waarop je linkt, want dit heeft invloed op of mensen doorklikken op deze link – bijvoorbeeld naar de pagina waarop je je diensten verkoopt. Conversiespecialisten (conversie = van je bezoekers klanten maken) Bryan en Jeffrey Eisenberg schrijven in hun nieuwe boek “Waiting for your Cat to Bark?” dat effectief verkopen op het internet draait om de kunst om je bezoeker van link naar link te leiden. Hiervoor is overtuigingskracht nodig. Wat kun je doen om je bezoeker te overtuigen?

Linken worden aantrekkelijk om op te klikken op het moment dat ze de “what’s in it for me”- vraag beantwoorden (geldt sowieso voor je hele marketing). Mensen klikken op een link als ze het idee hebben dat een vraag, behoefte of verwachting bevredigd gaat worden. Maak als je linkt dus altijd een kleine toelichting waaróm je zou moeten linken. Een simpele manier waarop je dit kunt bereiken is: gebruik een werkwoord in de gebiedende wijs en voeg daar een bepaalde baat of resultaat aan toe dat de lezer kan bereiken door op de link te klikken.

Wat je dus nooit moet doen, is linken maken met de nietszeggende woorden: “Klik hier”. Beter is bijvoorbeeld: “Lees hier het hele artikel” of  “Bekijk hier ons hele aanbod”.


Wil je er meer over weten, lees dan hier Eisenbergs artikel over hyperlinks en andere superinteressante tips over conversie waardoor je website veel effectiever gaat worden en je meer klanten gaat krijgen:   http://www.grokdotcom.com/topics/verbsforconversion.htm (nu ben ik eens benieuwd of je dit echt gaat doen!)

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op "reacties".

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

  • Huub Koch schreef:

    Leuk dat je hier aandacht aan besteed. Het zijn de kleine dingen die het doen, en ze verdienen het om telkens weer onder de aandacht gebracht te worden. ‘Klik hier” is en blijft een doodlopende linkwijze. Zeggen wat er te vinden is brengt leven in de klikkerij!

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php