Deze les leerde ik van mijn vader…

Een tijdje geleden was ik bij een gelegenheid waar ik Ellie ontmoette. Ze zei tegen mij: “Je kent me niet, maar ik ken jou wel. Ik lees al heel lang je nieuwsbrief en volg al je webinars. Ze zijn heel erg inspirerend”.

Ellie werkte als coach en was echt geïnteresseerd in de ideeën en kennis die ik haar gaf. Het bleek dat ze al jaren achtereen al mijn gratis video’s had bekeken, al mijn gratis webinars had gevolgd en al mijn gratis ebooks had gedownload.

Ellie was echter nog nooit bij één van mijn events geweest. Nooit had ze een programma of online programma gekocht. “Ik leerde al zoveel van je, ik vond het eigenlijk zonde van het geld”.

Ze vertelde dat ze iets van 20.000 euro per jaar verdiende. “Natuurlijk zou ik méér willen verdienen, maar ik verdien nu eenmaal te weinig om goed te kunnen investeren”.

Ik hoor dat vaker, dat mensen investeren in hun bedrijf zonde van het geld vinden. Ze hopen dat ze dat niet hoeven te doen, door maar alle gratis informatie tot zich te nemen. Daarmee willen ze geld uitsparen…

En ik BEGRIJP dat. Ik werd als kind heel zuinig opgevoed. We waren met 6 kinderen en alle dubbeltjes werden omgedraaid. Ik leerde van mijn vader om weinig uit te geven.

Maar hij leerde me ook een andere belangrijke les: als een uitgave iets OPLEVERT, is het de moeite waard. Hij vond het belangrijk dat we allemaal gingen studeren. En later, na mijn studie, toen ik voor mezelf begonnen was, heeft hij mij financieel geholpen om verschillende investeringen te doen, die mij verder hielpen met mijn bedrijf.

Investeren is niet zonde van het geld, je gaat juist veel meer geld verdienen. 

Voor je bedrijf is nodig dat je mensen om je heen verzamelt die je steunen. Die in je geloven. Die een groter perspectief voor jou zien dan jij zelf kunt zien. Er is nodig dat je andere mensen ontmoet die je ideeën kunnen geven en rolmodellen voor je kunnen zijn. Om in dit netwerk te komen, is een investering nodig, er is geen andere manier.

Voor je bedrijf is ook nodig dat je de beste kennis en informatie krijgt. Geloof me, via gratis informatie kun je heel veel leren, maar je gaat het verschil pas merken als je een investering in jezelf gaat doen. Er gaat een wereld voor je open wat je dan gaat leren (ik heb dit zelf ook ervaren toen ik begon te investeren).

Investeren maakt het verschil. Alle bekende, succesvolle ondernemers zetten deze stap. Deze investering doe je niet in MIJ maar in jezelf. Je geeft het vertrouwen aan jezelf dat je het terug gaat verdienen.

Loop je een beetje vast in je bedrijf? Ben je het zat om nooit méér dan 20 – 80.000 euro te verdienen? Heb je behoefte aan nieuwe inspiratie, nieuwe ideeën, nieuwe perspectieven?

Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

2 reacties op “Deze les leerde ik van mijn vader…”

  1. […] En dat vraagt om investeringen in jezelf. En dat houdt nooit op. Ook niet als je een miljoen euro per jaar verdient. Daar schreef Laura Babeliowsky deze week nog over in haar blog. Ook zij benadrukte het belang van investeren in jezelf en deelde waarom gratis content je maar zo ver brengt. (Lees haar blog HIER) […]

  2. […] En dat vraagt om investeringen in jezelf. En dat houdt nooit op. Ook niet als je een miljoen euro per jaar verdient. Daar schreef Laura Babeliowsky deze week nog over in haar blog. Ook zij benadrukte het belang van investeren in jezelf en deelde waarom gratis content je maar zo ver brengt. (Lees haar blog HIER) […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.