12-11-2005

Word je als ondernemer geboren?

In Nederland beginnen dit jaar 75.000 mensen voor zichzelf, een absoluut record.

Niet iedereen is daar blij mee. Robert Blom, die onderzoek doet naar startende ondernemers,  noemt het "triest" volgens een bericht in het Parool. "Uit onze faillissementscijfers blijkt dat zes van de tien starters binnen vier jaar failliet gaan. De vier die het overleven, vergaat het grotendeels ook niet erg goed. Er zitten successen bij, maar voor velen is het hangen en wurgen".

Eén van de redenen waarom starters het zo slecht doen, is volgens Blom dat ze niet vrijwillig kiezen voor het ondernemerschap. Ze zijn werkloos geraakt of zitten in de WAO en willen daar uit vanwege dreigend inkomensverlies.

Wie zou wel ondernemer mogen worden van Blom? Wie zijn mensen die dit vrijwillig kiezen? Mensen met de juiste achtergrond en vaardigheden, die nu al heel succesvol zijn en nu nog een keer als een toefje op de slagroom het ondernemerschap gaan doen, wat ongetwijfeld dan ook heel succesvol wordt? Misschien alleen de mensen die als ondernemer "geboren" zijn.

Maar zo werkt het in de praktijk niet. Omdat ondernemerschap zo moeilijk is, veel moeilijker dan in loondienst zijn, zijn de mensen die er voor kiezen, juist vaak degenen die geen alternatief voor zich zien. Ze doen het niet uit luxe, maar omdat ze het gevoel hebben dat dit de enige keuze is die ze kunnen maken. Min of meer wanhoop is vaak de basis van ondernemerschap.

Veel mensen houden het bijvoorbeeld niet uit om onder een baas te werken. Dat is voor mij destijds ook de reden geweest om voor mezelf te beginnen. En niet omdat ik er zo geschikt voor was, ik zie mezelf zeker niet als een geboren ondernemer. Ik heb het gewoon met vallen en opstaan geleerd en voel me pas na 10 jaar echt succesvol erin – en dat is op een heel ander gebied dan ik ooit gedacht had te zullen zijn.

Want dat is m.i. ook een vergissing die Blom maakt: dat ondernemers meteen succesvol moeten zijn. Zo werkt het niet, soms komt het succes pas na jaren. Faillissementen, hangen en wurgen, het zijn voor veel mensen noodzakelijke fasen voor de grote doorbraak kan komen.

Er is één ding waar ik Blom wel gelijk in geef: veel startende ondernemers weten weinig van marketing af. Ze investeren vaak niet in de allerbelangrijkste vaardigheid die direct invloed heeft op hun inkomen: de vaardigheid om aan klanten te komen. Kennis en scholing op dit gebied kan echt veel verschil uitmaken; dit is wat ik je dan ook aanraad om te doen.

Je reactie op dit bericht is welkom! Klik hieronder op "reacties".

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php