09-08-2016

Tips van C.J.Hayden om in vakantietijd acquisitie te doen

Juli 2009 had ik een ontmoeting met C.J.Hayden, de Amerikaanse auteur en bedenker van het Get Clients Now-programma, waarvan ik in Nederland licentiehouder ben. C.J.Hayden, een in Amerika zeer gerespecteerde marketingdeskundige, was met haar echtgenoot in Amsterdam als startpunt van een korte Europese reis.

CJ Hayden tips

In restaurant de Roode Leeuw hebben we gegeten, op haar verzoek typisch Nederlandse gerechten, die ook voor mij redelijk exotisch zijn (denk aan sjiek opgediende stamppot, bloedworst met stroop e.d.) en ondertussen voerden we een zeer interessant gesprek over marketing van dienstverleners en over hoe zelfstandigen in Nederland het Get Clients Now-programma ervaren, waar ze heel nieuwsgierig naar was.

Speciaal voor de lezers van mijn nieuwsbrief heb ik nog wat tips gevraagd om meer klanten te krijgen, en al gauw buitelden de ideeën over tafel zodat ik daar rustig drie nieuwsbrieven mee kan vullen.

Een van de ideeën wil ik hier met je delen: over hoe je door kunt gaan met acquisitie ook als het vakantietijd is. Veel zelfstandigen doen geen acquisitie in de zomer! Ze zijn zelf op vakantie of denken dat hun potentiële klanten het zijn, waardoor ze geen actie meer ondernemen.

Niet zo erg, zul je misschien denken, maar in feite is het verstandig om je marketing en acquisitie gewoon permanent te laten doorlopen. “Marketing zou een tweede natuur moeten zijn”, aldus C.J. Het is van belang om het “consistent en regelmatig te doen”. Zodat je verzekerd kunt zijn van een constante klantenstroom, en niet telkens weer in een gat valt omdat er geen klanten zijn.

Wat kun je doen? C.J.: “Er zijn honderden manieren om jezelf te marketen, maar je kiest er een paar uit, die bij jou passen en die je leuk vindt om te doen. En die houd je consistent vol. Je blijft bijvoorbeeld tegen een aantal mensen per week zeggen wat je doet, stuurt tweewekelijks je ezine, of blijft posten op het forum in jouw vakgebied”.

Een van de beste manieren om consistente marketing te doen, is je  aanwezigheid op internet voor je te laten werken. Als je het goed aanpakt, kunnen je weblog of website 24 uur per dag het werk voor je doen en kun je zonder zorgen op vakantie.

Maar wat is het geheim van een website die het werk voor je doet? Normaal gesproken zal slechts 1 procent van je bezoekers meteen iets van je kopen. Van belang is om te zorgen dat je iets gratis aanbiedt in ruil waarvoor je het emailadres van je bezoeker ontvangt.

Als je dus een gratis aanbod maakt, in de vorm van tekst, audio of video, heb je een fantastische manier om – terwijl je op het strand ligt te bakken of te voet naar Rome loopt – of gewoon altijd eigenlijk – leads te generen met je website.

Een gratis aanbod op je website geeft je klanten de mogelijkheid om aan je te snuffelen, vertrouwen in je kunnen te krijgen, én iets voor ze te betekenen omdat je ze al helpt bij hun vraagstukken.

Je potentiële klanten downloaden je aanbod ook als je op vakantie bent. Je rapport of mini-ebook doen het werk voor jou, als een ouderwetse handelsreiziger, maar dan een die je niet hoeft te betalen. Zo blijf je bezig met het “vullen van de pijplijn” zoals C.J. het noemt. En verzeker je jezelf van de stroom van klanten die nooit stopt.

 

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategie gesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

aanmelden1

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php