16-04-2009

De meest gestelde vraag over acquisitie

Sommige vragen over acquisitie hoor ik telkens weer opnieuw.

Zo ook gisteren weer. Gisteren gaf ik een presentatie voor het kersverse (uit XING ontstane) Netwerk Regio Utrecht. Het was een erg leuke bijeenkomst met interessante ondernemers.

De vraag die ook deze keer uit het publiek kwam, was: "Hoe kan ik zorgen dat als ik tijdens het netwerken mensen spreek, er daadwerkelijk vervolg uit komt?"

Veel ondernemers netwerken veel en leggen met jan en alleman contact. Ze vertellen over wat ze doen, er ontstaat een leuk gesprek, maar daarna leidt het verder nergens toe. Wat kunnen ze doen om te zorgen dat er uit al deze contacten ook echt opdrachten en werk voort kunnen komen?

Om dit te bereiken, zijn een paar momenten in het gesprek cruciaal.

1. Spreek een goede, prikkelende marketingboodschap uit die de interesse opwekt van je gesprekspartner

2. Merk je dat je de aandacht gevangen hebt, ga dan niet verder zelf praten, maar stel vragen om naar boven te halen wat er leeft bij je gesprekspartner en waar hij/zij behoefte aan heeft.

3. Ga erop in. Vertel een paar sprekende, interessante verhaaltjes hoe je anderen, die in dezelfde situatie verkeerden, geholpen hebt

4. Sluit het gesprek af door iets aan te bieden. Dit is een cruciaal moment in het gesprek. Het moet iets zijn dat aansluit op het door jullie gevoerde gesprek en waar je gesprekspartner eigenlijk geen "nee" tegen kan zeggen. Dit is wat een zogenaamde "irresistable offer" genoemd wordt. In ruil voor wat je aanbiedt krijg je nu het visitekaartje van je gesprekspartner. Nu kun je follow up gaan doen.

Pas in de follow up zal het netwerken daadwerkelijk tot succes gaan leiden. Eén ontmoeting is gewoon niet genoeg. De ander weet dan nog veel te weinig van je, en vergeet je al weer snel. Dat is niet persoonlijk, het leven komt er eenvoudigweg tussen.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op "reacties"

Wil je meer informatie over hoe je een goede, wervende marketingboodschap formuleert? Vraag je je af wat in jouw geval een irresistable offer zou kunnen zijn? Doe mee aan het Get Clients Now-programma en je krijgt mijn begeleiding in jouw persoonlijke situatie. Volgende week maandag 20 april start weer een groep, voor informatie en aanmelden klik http://www.getclientsnow.nl/programma.html

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php