22-02-2009

Gooi je prijs nou gewoon eens omhoog!

Veel zelfstandigen bieden hun diensten wanhopig te laag geprijsd aan. Ze schromen een goede prijs te vragen voor hun dienst omdat ze denken dat hun klanten anders niet van ze zullen kopen. 

Niet alleen vragen ze te weinig geld, ook hebben ze de neiging om van hun klant zomin mogelijk TIJD te vragen die voor het uitvoeren van hun dienst nodig is. Ze brengen minder uren in rekening dan ze in werkelijkheid hebben verricht, of bieden bijvoorbeeld coaching of advies aan in de vorm van eenmalige sessies, terwijl dat eigenlijk veel te weinig is om echt waarde te kunnen bieden.

Waarom claimen zelfstandigen te weinig tijd en geld? Natuurlijk speelt zelfvertrouwen een rol. Zeker als je starter bent, zul je daar nog in moeten groeien. Maar het kan ook zijn, dat je een verkeerd idee hebt over hoe klanten aankijken tegen jouw prijs! 

Veel mensen willen gewoon een goede prijs betalen als ze overtuigd zijn van de waarde die je biedt. Ze willen juist meer betalen en meer tijd van jou om meer aan je te kunnen hebben. 

Voor mezelf is het een eyeopener geweest toen ik een paar jaar geleden lid werd van de dure sportclub hier op de Overtoom… ik twijfelde lang of ik het zou doen, omdat je je meteen voor een HEEL JAAR moest opgeven à 70 euro per maand of zo.

Een behoorlijke investering in tijd en geld waar ik vreselijk tegenop zag. Ik was bang dat ik spoedig zou afhaken en dan aan het maandelijkse abonnementsgeld vast zou zitten. Normaal gesproken was ik namelijk nooit langer dan een maand lid van een sportclub want dat vond ik dat ik het er weer te druk voor had. 

Uiteindelijk ben ik toch lid geworden en wat ben ik er blij mee! Juist omdat ik gedwongen was langer dan een maand lid te blijven, en er het geld echt wel uit wilde hebben (zo ben ik ook wel weer), ging ik regelmatig sporten en werd sporten een normaal onderdeel van mijn routine waar ik uiteindelijk HEEL HEEL blij mee ben (bedankt David Lloyd’s!)

Door deze ervaring heb ik geleerd:

als je staat voor de waarde die je biedt en de prijs en de tijd die daarmee samenhangen gewoon durft te vragen, maak je mensen uiteindelijk BLIJ! Je rukt ze niet een poot uit, doet ze geen onrecht aan. Nee, je levert uiteindelijk meer waarde en je hebt meer impact op hun leven.

En dan zijn ze enthousiaster en zullen jou makkelijker aan anderen aanbevelen. Dus juist omdat je meer gevraagd hebt… Het kan zo maar het verschil gaan uitmaken of je bedrijf zieltogend is of juist helemaal op gaat bloeien.

Je reactie op dit artikel is van harte welkom! Klik hiervoor op "reacties"

Als je dit artikel interessant vond, abonneer je dan op mijn weblog! Vul dan rechtsbovenin je emailadres in.

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

  • Rik Konings schreef:

    Deel je ervaring,
    Goedkoop is vaak Duurkoop en liever wat meer betalen voor een dienst die je écht waarde geeft loont altijd de extra investering.
    Maak zelf vaak de afweging tussen wat kost het en wat is het waard. Zeker in de zakelijke dienstverlening waarin ik zelf onderneem wordt ik nog wel eens vooraf over de prijs aangesproken. Van deze opdrachtgevers ga ik niet blij worden en gaan we meestal niet met elkaar in zee. Als ik potentiële opdrachtgevers kan verleiden tot een vrijblijvend kennismakingsgesprek en ik de benefits voor hun onderneming op maat kan aangeven is de prijs geen issue meer. Ze weten dan wat ik lever en hoe ze daar als organisatie hun voordeel mee kunnen behalen.
    Nog altijd krijg ik steevast een ‘ja’ op mijn voorgesteld prijzen, daarmee zit ik ondanks een verdubbeling van tarieven in de laatste zes maanden nog steeds aan de lage kant. Er is immers sprake van win-win de opdrachtgever ziet de waarde van mijn dienst is in en is bereid ervoor te betalen.
    Kijken of ik het lef heb om nog een keer te verdubbelen. 😉
    Rik

  • Jan Posdijk schreef:

    Als je het moet hebben van je lage prijs ipv je kwaliteit, dan doe je jezelf inderdaad tekort. Een klant eenmaal binnen op een lage prijs, krijg je ook niet meer omhoog. Ook doorverwijzingen via die klant kan je dan niet met goed fatsoen hoger factureren. De toon is gezet. Het is inderdaad ook een kwestie van zelfvertrouwen en zelfkennis.
    Zelf heb ik de tarieven kant en klaar op de site staan ( http://www.posdijk.nl ). Duidelijkheid voor alles.

  • Pijnlijke ervaring
    Vorig jaar oktober werd ik ingehuurd voor een behoorlijk grote klus. 2 maanden gewerkt voor een in mijn ogen redelijk uurloon. En dan hebben we het niet over €25 per uur.
    De projectmanager, ook contracter, vertelde me nadat het een en ander geklaard was, dat hij heel blij was met mijn uurloon, maar als ik 60% meer gevraagd had, hij me ook ingehuurd had.
    Dat is dan even slikken. Zeg maar, leermomentje. Dus de prijs omhoog geklapt.
    Dan komt de crisis, waarin alle uurlonen in mijn branche 20% duikelen.
    En de bedrijven die in dollars rekenen zijn al helemaal niet bereid om een dergelijke stijging te accepteren.
    Ergo:je hebt helemaal gelijk, maar op dit moment lijkt de markt te dicteren,
    Maar dat was wellicht niet helemaal het punt van deze posting

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php