25-10-2006

Helga helpen met marketing

Laatst heb ik mijn nieuwsbrief geschreven over het onderwerp: "Hoe je verpletterend overtuigend kunt zijn". Dit artikel heb ik ook op mijn weblog gezet en ik kreeg daarop verschillende reacties (bedankt!)

E’en reactie was van Helga Bosman en daar wil ik even een apart weblogbericht aan besteden. Helga is een hele goede coach en mediator die bezig is haar eigen praktijk op te zetten. Ze is aan het zoeken naar een krachtige marketingboodschap. Met haar toestemming wil ik aan de hand van haar voorbeeld iets duidelijk maken over marketing en overtuigingskracht zodat iedereen er wat van kan opsteken.

Dit is wat Helga op mijn weblog schreef:

"B3 (Bosman, begeleiding en bemiddeling) werkt met mensen die de oorsprong van hun ongemak en onvrede willen onderzoeken.

Vaak heb je al van alles geprobeerd. Het ongemak negeren, de onvrede ventileren, er met anderen over praten of de ander de schuld geven van alles. Dat geeft heel even lucht maar klaart de lucht niet. De verhoudingen blijven moeilijk, de kans groter dat je de ander uit de weg gaat.

Ongemak en onvrede ontstaan als er iets gebeurt wat jou raakt. B3 helpt mensen ontdekken dat zij deel uitmaken van de situatie, wie zij (denken) te zijn bepaalt (wat ze zien van) de ongemak en onvrede. Pas als je naar jezelf leert kijken en vastgeroeste denkbeelden los wilt laten zal er ruimte komen om aan jezelf te werken.

In de werkwijze van B3 staat centraal het met aandacht onderzoeken van je eigen drijfveren en emoties. Daardoor leer je hoe je een stap naar de ander toe kunt zetten waardoor ongemak en onvrede bespreekbaar worden.
Deze werkwijze kan ook goed toegepast worden in gesprekken met één partij in de relatie.

B3 heeft veel ervaring met bemiddeling en begeleiding in moeilijke en beladen situaties. B3 heeft ervaren dat het ontdekken van je eigen drijfveren en emoties ruimte geeft om anders naar jezelf te kijken. Mensen lijden meer dan nodig is, B3 wil mensen laten zien dat ze niet naar het heden kijken maar als het ware in een achteruitkijkspiegel, waar ze het verleden zien. B3 gelooft dat zij niet jou ontwikkelt maar dat jij jezelf ontwikkelt als je daaraan toe bent".

Hier mijn suggesties voor Helga:

– gewoon "ik" zeggen in plaats van B3. B3 klinkt erg afstandelijk! Je moet je voorstellen dat je een dergelijke boodschap tijdens het netwerken aan het vertellen bent.

– noem in je boodschap de doelgroep waar je je op richt. Bijvoorbeeld: teams in de zorgsector. Of leidinggevenden in zorginstellingen in de regio Zuid-Holland. Of zoiets. Mensen willen weten of ze tot je doelgroep behoren.

– leg in je boodschap minder nadruk op het proces van je werkwijze en meer op de resultaten & baten die je bereikt bij je klanten.

Het valt me trouwens vaak op bij coaches. Als je ze vraagt welke resultaten ze willen bereiken met hun coaching, zeggen ze vaak zoiets als: "Ik wil graag mensen leren om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun situatie". Zelf verantwoordelijkheid nemen voor wat er gebeurt, is inderdaad een van de belangrijkste levenslessen die iemand kan leren (geldt ook voor mij). Als je hem eenmaal geleerd hebt, wil je dat iedereen hem leert. De vraag is: verkoop je je dienst met deze boodschap? Dat denk ik niet.

Mensen die problemen ervaren in hun situatie voelen zich er niet mee begrepen. Hij houdt niet een belofte in waar ze heel blij van worden. Wat mensen wel willen is van hun probleem afkomen; weer goed functioneren in hun werksituatie etc. In dit geval is het nog niet belangrijk uit te leggen HOE je dat doet.

– uit je verhaal wordt niet helemaal duidelijk wat mensen gewoonlijk in deze situatie kiezen als oplossing en waarom deze niet zou werken. Wat ik begrijp is dat ze misschien wel helemaal geen oplossing kiezen. Dan zou ik dat zeggen: "Mensen die in conflictsituaties verkeren, kiezen vaak niet voor mediation. Ze denken dat ze er zelf wel uitkomen. Daardoor blijven de conflicten soms wel jaren doorsudderen, tot wanhoop van iedereen. Medewerkers lopen weg en de prestaties zijn slecht". Of zoiets.

Helga, hopelijk kun je hier iets mee. Ik zou ook erg graag horen van anderen, wat ze hiervan vinden! Hoe we Helga kunnen helpen, krachtig en effectief zichzelf te verkopen. Klik hiervoor op "reacties".

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

  • Denise schreef:

    Wat mij vooral opvalt is de vanzelfsprekendheid waarmee Helga haar verhaal inleidt. Alsof je al moet weten waar het over gaat. Haar verhaal start met een opmerking over ‘onvrede en ongemak’. Ik kan me daar van alles bij voorstellen. Maar dan kom ik erachter dat het blijkbaar moet gaan om onvrede en ongemak in een relatie met iemand anders. Want ik kan ‘de ander de schuld geven van alles’. De onvrede en het ongemak dat ik in mijn hoofd had, hadden niets te maken met iemand anders. Even omschakelen dus.

  • Marca schreef:

    een korte opmerking: ik vind de teksten te weinig gericht op de beoogde doelgroep. Bovendien vind ik de teksten te wollig en weinig concreet. Lange zinnen ook. Hou je boodcshap kort, helder en krachtig!

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php