01-09-2009

Hoe je financiële zekerheid kunt krijgen door voor volume te kiezen

Vaak vragen deelnemers in mijn acquisitiecursussen mij:
“Laura, waar kan ik bedrijven vinden om voor te werken? Als ik meer bedrijven zou vinden,
kan ik eindelijk meer verdienen”.

Voor veel zelfstandige dienstverleners (trainers,
coaches, adviseurs) lijkt werken voor bedrijven of instellingen de enige manier
om een goed inkomen te verdienen.

Zeker degenen die één-op-één – en vaak ook nog eenmalig –
met particulieren of professionals met kleine budgetten werken, kost het veel
moeite om rond te komen.
Ze moeten iedere klant opnieuw ergens vandaan halen en
kunnen nooit eens zeker zijn van continuïteit. Ze dromen ervan een aantal
(grote) bedrijven als klant te 
hebben, om zo eindelijk financiële zekerheid te kunnen vinden.

Maar biedt het werken voor grote bedrijven echt garantie
op financiële zekerheid?
In veel gevallen natuurlijk niet. In grote bedrijven
heb je vaak te maken met tijdrovende besluitvormingsprocessen. Je bent er
afhankelijk van de hogere managers
en hun duistere logica. Je kunt er zo gedumpt worden omdat jouw contactpersoon nu op een andere afdeling
werkt. Zeker in een tijd van financiële crisis kan werken voor grote bedrijven
uitermate onzeker zijn.

Bovendien geldt, in ieder geval voor mij, maar misschien
ook voor jou, dat ik juist
zelfstandig ben geworden om uit grote bedrijven weg te zijn, vrij van politieke
spelletjes, grauwe automatenkoffie en prikklokken.
Ik vind mijn klanten veel
liever onder degenen die zelf kunnen beschikken over hun budget, die aan
niemand hoeven te vragen om bij mij iets te kopen.

Het is natuurlijk wel zo, dat deze budgetten (vaak)
kleiner zijn.
De vraag is dus of het mogelijk is. Kun je echt voldoende
verdienen en continuïteit in je inkomen verwerven als je je klanten vindt onder loslopende particulieren en professionals?

Ja, dat kan wel degelijk. De oplossing is om voor
volume te kiezen: je te richten op grote groepen mensen tegelijk om je diensten
aan te leveren. Zodat je nu één-op-VEEL werkt in plaats van een-op-een. Als je
dat gaat doen, is de potentie juist vele malen groter om financiële zekerheid
te krijgen EN je bedrijf recessieproof te maken.

Reken maar uit: als duizend mensen je allemaal 100 euro
geven voor een dienst die je levert, verdien je dus 100.000 per jaar.
Als je
duizend mensen kunt vinden die je elk 1000 euro geven, zit je al op een
miljoen. En zo verdien je meer dan je ooit kunt verdienen als je voor grote bedrijven zou werken.

Werken voor grote groepen klanten vergt wel een omslag.
Om hier een lucratief bedrijf van te maken, is er bijvoorbeeld nodig:

1. Alternatieven vinden om waarde te creëren

Als je gaat kiezen voor volume, moet je manieren gaan
bedenken om waarde te leveren
zonder dat je er persoonlijk bij betrokken hoeft te zijn. Voor één-op-één met
klanten werken heb je nu geen tijd meer. De afstand die je hebt ten opzichte
van je klanten wordt dus groter, en dat kan wennen zijn. Desondanks kun je nog veel waarde voor ze hebben
– vaak zelfs meer dan je had toen je nog één-op-één werkte.

2. De keuze voor een winstgevend businessmodel

Naast het kiezen van alternatieve manieren om waarde te
leveren, zul je ook een
businessmodel moeten creëren om je inkomen mee te verdienen. Een goed businessmodel maakt mogelijk
dat je je klanten op verschillende prijsniveaus kunt helpen en dat je
meervoudige inkomensbronnen creëert, waaronder ook passief inkomen en telkens
terugkerend inkomen (bijvoorbeeld door lidmaatschappen).

3. Gebruik van technologie

Werken met grote groepen tegelijk kan alleen als je
geautomatiseerde systemen gebruikt. Shopping carts (winkelwagen)-programma’s,
autoresponders en e-mailprogramma’s zijn onmisbaar om te communiceren met je
klanten en betalingen te innen.

Daarnaast heb je om met grote groepen klanten te werken,
natuurlijk marketingvaardigheden nodig.
Het is niet niets allemaal, maar alles
valt te leren. Velen gingen je al
voor en je kunt een team vormen met anderen om je bij te staan. 

Er is echter één ding waar het allemaal bij staat of valt
en dat je nooit kunt uitbesteden.
Om met grote groepen mensen te werken, is in
de eerste plaats nodig dat je ideeën hebt waar je grote groepen mensen mee kunt
inspireren.

De meeste coaches, trainers, adviseurs die ik spreek,
hebben daar in geen geval gebrek aan.
Mensen inspireren is wat ze nu al de hele
dag doen. In een bedrijf dat op volume is gericht, kunnen nu veel meer mensen
daarvan gaan profiteren en kunnen ze in ruil daarvoor een goed en zeker inkomen
verwerven.

Is één-op-veel werken iets voor jou? Op 16 september a.s. geef ik een teleseminar waarin ik het de stappen uitleg om dit te bereiken. Dit september is voor de leden van de Get Clients Club. Ook jij kunt lid worden, al vanaf 52 euro per maand. Voor informatie en aanmelden kijk op: http://www.getclientsnow.nl/GetClientsClubV.html

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op "reacties"

Waardeer je dit bericht? Abonneer je dan op dit weblog. Vul je e-mailadres rechtsboven in en je krijgt bericht als ik weer gepost hebt.

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

  • renzo schreef:

    Heel goed laura.
    weet je dat het – en dat bedoel ik niet beledigend – ergens heel voor de hand liggend is, wat je zegt?

  • ha die Renzo,
    Voor de hand liggend? Wat bedoel je daarmee? Dat ik het beter niet had geschreven?

  • Hoi Laura,
    Heel goed artikel weer. Ben zelf bezig met het uitbouwen van mijn bedrijf en dan komen al die punten aan de orde inderdaad. Ik ben er dus zeker bij op 16 september 😉
    Mijn eigen ervaring is ook dat werken voor (grote) bedrijven weinig zekerheid biedt. Vaak geeft het meer rompslomp dan het je oplevert. Als je van vrijheid houdt, kan je dat missen als kiespijn 😉
    hartelijke groet,
    Brigitte

  • Suzanne Meijles schreef:

    Hallo Laura,
    Dank weer voor dit inspirerende artikel. Het business-model dat ik van jou heb geleerd, heeft mij en mijn bedrijf al zo veel opgeleverd!
    Ik kan nu met mijn expertise zo veel meer mensen helpen, heb ik gemerkt. En waar ik eerst dacht dat niemand voor mijn trainingen naar Rotterdam zou willen komen, heb ik nu klanten uit heel Nederland en zelfs uit het buitenland.
    In mijn trainingen artikelen schrijven en websiteteksten schrijven, geef ik ook individueel feedback. Daarvan vind ik het nog moeilijk om dat in een groep te doen. Maar ook dat krijgt misschien nog vorm, de komende tijd.
    Veel groeten,
    Suzanne

  • Petra de Ree schreef:

    Hai Laura,
    sinds ik de gedachten heb losgelaten dat ik bij bedrijven “moet binnenkomen” en me richt op mensen zoals ikzelf, loopt mijn bedrijf veel beter en heb ik zelf ook weer enorm veel plezier in wat ik doe.
    Daarnaast kan ik zo in mijn creativiteit blijven en juist buiten alle systemen om blijven want wie zit er nou te wachten op weer een zelfde soort training!!
    Veel mensen inspireren die dit zelf ook echt willen werkt trouwens ook veel beter.
    Gelukkig blijf jij deze informatie verspreiden en leer ik nog steeds veel van je.
    Vele vrolijke groeten, plezier & passie.
    Petra de Ree
    Oprichtster van de VrouwenCoach
    De VrouwenCoach Helpt Jou Om Met Plezier Je Problemen Op Te Lossen & Zo Het Leven Te Creëren Dat Volledig Bij Je Past!

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php