30-10-2006

Hoe je met meer gemak je groepen vol krijgt

Hoe zorg je dat je voldoende klanten hebt? Voor bijna alle dienstverlenende beroepen zoals coaches, trainers, adviseurs, therapeuten, ontwerpers, etc. geldt dat het een goed idee is bijeenkomsten te organiseren om mensen kennis te laten maken met jouw aanpak of werkwijze. Dit kan de vorm aannemen van een periodieke bijeenkomst of laaggeprijsde workshop waarin je mensen laat proeven aan je ideeën, je aanbod of methode.

Maar er zijn nog meer redenen waarom het een goed idee is om met groepen te gaan werken. Werken met groepen betekent dat je in korte tijd héél veel mensen kunt leren kennen. Je netwerk groeit snel en mond-tot-mondreclame neemt toe. HET grote voordeel is natuurlijk ook dat je in de beperkte tijd die je hebt veel meer kunt verdienen. Voor veel mensen is dit dé reden om het werken één-op-één te stoppen en uitsluitend nog met groepen te werken.

Het organiseren van groepen is echter geen sinecure. Het kan heel lastig zijn om ze telkens weer vol te krijgen. Waar haal je al die mensen vandaan en hoe zorg je dat ze zich op tijd opgeven? Het voelt slecht om je groep wéér af te zeggen omdat je te weinig mensen hebt of om iedere keer slechts een schamel groepje bij elkaar te krijgen.

En het wordt ook steeds moeilijker. Mensen hebben het steeds drukker en het aanbod is groot. Zie daar maar eens tussen te komen! Slimme marketing wordt dan heel belangrijk.

In dit artikel geef ik je een rijtje suggesties om je groepen met meer gemak iedere keer weer vol te krijgen.

1. Om succesvol mensen te werven, is het essentieel dat je een duidelijk beeld hebt van de doelgroep waar je je op richt. Pas als je een concreet profiel hebt, kun je weten wie je moet gaan uitnodigen en hoe en waar je deze mensen kunt vinden.

2. Kennis van je doelgroep is nodig om ook tip 2 goed te kunnen doen: zorg dat je voor je workshop of bijeenkomst een aansprekend thema kiest. Je thema is aansprekend als de doelgroep zich erin kan herkennen en erdoor geraakt wordt. Je moet dus weten wat die mensen ’s nachts wakker houdt en waar je ze echt mee kunt helpen of inspireren.

3. Geef je workshop of bijeenkomst een makkelijk onthoudbare, goed klinkende titel die in een oogopslag het doel en beoogde resultaat ervan duidelijk maakt. Mensen willen meteen kunnen snappen wat ze aan je workshop kunnen hebben! Een mooie uitspraak luidt: " A confused mind always says no".

4. Zorg voor een uitnodigingstekst met een grote overtuigende kracht. Teksten kunnen heel veel doen om je publiek enthousiast te maken voor je workshop en zich daadwerkelijk in te schrijven.

5. Om voldoende deelnemers te werven, op korte en ook langere termijn, is het essentieel dat je werkt aan de opbouw van je mailinglijst. Hoe groter deze lijst, hoe gemakkelijker je groepen vollopen! Om 10 mensen in je workshop te krijgen, zullen misschien wel 1000 mensen ervan moeten horen. Prioriteit nummer 1 moet zijn om geïnteresseerden in jouw dienst op deze lijst te krijgen, zodat je voortdurend je aanbod onder de aandacht kunt brengen.

6. Zorg voor gratis informatie en voorlichting. Als mensen je niet kennen, hebben ze meestal weinig vertrouwen in wat je te bieden hebt. Op een simpele manier kun je ze laten zien wat je in huis hebt door bijvoorbeeld een door jou geschreven artikel of emailnieuwsbrief met waardevolle informatie aan te bieden. Voordeel hiervan is ook dat je iets te geven hebt, in ruil waarvoor je mensen op je lijst kunt zetten.

7. Schroom niet om je uitnodiging telkens weer te sturen of te mailen! Het schijnt dat mensen pas na zeven keer door gaan krijgen dat je bezig bent, iets aan te bieden. En dan duurt het nog een tijdje voor ze zich echt opgeven. Geef dus niet te snel op en herhaal je aanbod iedere keer.

8. Neem er de tijd voor! Het kost tijd om een groep vol te krijgen.

9. Als mensen eenmaal geïnteresseerd zijn, dan hebben ze vaak nog een duwtje nodig om echt in te schrijven. Dit kun je bereiken door schaarste te creëren. Hier zijn vele manieren voor, ik noem er eentje: bied een korting aan als ze zich voor een bepaalde datum aanmelden.

Zat je vorige groep niet vol? Misschien dacht je dat er gewoon te weinig animo was voor je workshop. Maar er zou best wel eens een andere reden kunnen zijn. Misschien was je tekst niet overtuigend genoeg, heb je domweg te weinig mensen benaderd of heb je niet vaak genoeg aan follow up gedaan. Er komt hier weinig geluk bij kijken, maar wel kennis van marketing en gedegen voorbereiding en volharding.

(c) 2006 Laura Babeliowsky

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op " reacties"

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php