11-09-2006

Kies voor je ideale klant

Heb je een hekel aan acquisitie? "Book yourself solid. The fastest, easiest, and most reliable system for getting more clients than you can handle even if you hate marketing and selling" is een goed boek van Michael Port, “the guy to call when you’re sick of thinking small”.

Sommige mensen zullen misschien zeggen: “Te Amerikaans”, maar voor mij is “Amerikaans” alleen maar een aanbeveling. Alles wat ik weet over marketing en acquisitie heb ik van Amerikanen geleerd: dat het draait om dienstbaarheid, hartelijkheid, geven en nog eens geven. Ik bedoel: als ik acquisitie had moeten leren uit “Acquireren is (n)iets voor mij”, dan reed ik nu nog steeds in een roestbak uit 1989 rond. 

Michael Ports boek is goed omdat het kernachtig alle strategieën samenvat die je kunt toepassen als je als professional in de dienstverlening volgeboekt wil raken zonder dat je hele enge dingen hoeft te doen. Dat komt dus neer op: strategisch netwerken, zorgen dat je een systeem hebt om voortdurend onder de aandacht van de klant te blijven, organiseren dat mensen je systematisch aanbevelen bij andere potentiële klanten, een website maken waarmee je conversie creëert, spreken voor groepen en natuurlijk schrijven. 

Wat ik heel leerzaam vind aan het boek is de nadruk die hij legt op het kiezen van je ideale klant. Zijn suggestie is om alleen en uitsluitend te werken voor de klanten die je echt graag wilt. Pas als je werkt met de klanten die je echt graag wilt, zul je volop plezier beleven aan je werk. En als je er plezier aan beleeft doe je je werk veel beter, wat een voorwaarde is om uiteindelijk volgeboekt te raken.

Klanten die niet ideaal voor je zijn, putten je alleen maar uit. Je bent zelf niet tevreden en zij uiteindelijk ook niet. Terwijl je ideale klant je energie geeft en je inspireert. Port noemt een aantal kenmerken van zijn ideale klant:

– ze staan open voor feedback en doen daar iets mee
– ze nemen verantwoordelijkheid en zijn aanspreekbaar op wat er gebeurt
– ze streven naar waardevolle persoonlijke en professionele relaties
– ze werken graag samen met anderen
– ze schuiven niet eindeloos dingen voor zich uit
– ze zijn optimistisch en klagen niet

Het zal vast wel Amerikaans zijn. Maar hier in Amsterdam denken we er precies zo over.

Tip: bestel het boek via Amazon Duitsland, dat is sneller en goedkoper

Je reactie op dit artikel is zeer welkom! Klik hiervoor op reacties

Laura Babeliowsky

Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.


Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php