29-11-2005

Kleine dingen die er toe doen bij acquisitie

Om grote dingen te bereiken, moet je soms kleine dingen doen.

Daarom nu een weblogje over kleine dingetjes die een grote rol kunnen spelen bij de acquisitie van klanten.

Hierbij een idee dat ik vond in het boek Guerilla Publicity : verander de boodschap van je voicemail iedere dag. Als mensen (potentiële klanten) je bellen en ze krijgen altijd dezelfde boodschap te horen, geeft dat een gevoel van onzekerheid: ze weten niet wanneer en of je het bericht gaat beluisteren.

Als je daarentegen iedere dag een boodschap inspreekt met bijvoorbeeld de volgende tekst:

"Dit is het antwoordapparaat van Laura Babeliowsky. Het is vandaag dinsdag, 29 november. Vandaag ben ik de hele dag op kantoor. Spreek je boodschap in, ik bel je in ieder geval vóór het eind van de dag terug"

dan geeft dat aan bellers een goed gevoel omdat ze weten waar ze aan toe zijn. Ze krijgen de indruk van iemand die betrokken en innovatief is.

Heb jij ook ideeën voor kleine dingetjes die er toe doen? Ik hoor graag je reactie.

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

  • Nog een tip van een klein dingetje dat er zeker toe doet: bedank altijd voor een compliment.
    Als iemand de moeite neemt om je te mailen als hun (online) bestelling is aankomen en ze zijn er blij mee, bedank dan altijd voor het compliment. Je vindt het zelf misschien genant omdat de meeste mensen het lastig vinden om complimenten te ontvangen.
    De inhoud van het mailtje is ook niet bijzonder zoals bijvoorbeeld: “hartstikke fijn dat het goed is aangekomen en dat je er blij mee bent. Heel veel plezier ermee”. Maar het hoeft niet bijzonder te zijn, als je de complimenten maar erkent en bedankt ervoor.
    Het zorgt voor een stukje extra contact met je klant. Dus bedank er meteen voor, lekker snelle reactie, en dan kun je het ook niet vergeten.

  • Hoi Armande,
    helemaal mee eens.
    Sowieso is bedanken voor van alles en nog wat essentieel. Echt een kleine moeite met een grote impact.
    Ik kreeg laatst een prachtig cadeautje met de post van iemand die ik een klant had doorgegeven. Ik was echt onder de indruk. Ik heb haar daarna nog naar drie andere mensen doorverwezen.

  • Micha Zee schreef:

    Veel kleine dingen hebben samen een groot bindend effect!
    Attent zijn en je verplaatsen in de belevingswereld van mensen hoort er toch ook eigenlijk gewoon bij?
    Belangrijk blijft natuurlijk wel dat ze een beetje van nature komen en dus niet te berekenend zijn.
    Heette dat bij vroegere generaties niet gewoon vriendelijke beleefdheid?

  • Hoi Micha,
    Helemaal mee eens!
    Laura

  • Micha Zee schreef:

    Ik weet nog een leuke gelegenheid om een klein teken van betrokken vriendelijkheid te uiten.
    Bij het internetbankieren kun je bij een nieuwe overschrijving drie korte regels typen, wat bedoeld is voor klantnummer, factuurnummer e.d. Daar blijft vaak één regel van vrij, waar dan een korte groet of een bedankje kan worden geplaatst.
    Dit leest de ontvanger van de betaling dan als het goed is op het bankafschrift terug op een moment dat dit niet wordt verwacht. Ik vind het altijd een leuke gedachte dat dan tussen die kille cijfers ineens een klein warm woord van het papier afkomt…
    Wat vinden jullie trouwens van snelle mailreacties die uit weinig meer bestaan dan een paar woorden en een halve zin, al dan niet met hoofdletters?
    Zou er nog hoop zijn voor de kwaliteit van communicatie?
    In elk geval kan er wellicht een nieuwe quest losbranden:
    Een transformatie van algeheel achteloos naar aandachtig attent!

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php