09-01-2008

Marketing is belangrijker dan verkoop

Hoe kom je als dienstverlener aan klanten? Hiervoor zijn zowel marketing als verkoop nodig.

Marketing is alles wat je doet om gekwalificeerde potentiele klanten naar je toe te trekken. En verkoop is wat je doet in gesprekken om ze daadwerkelijk klant te maken.

Veel zelfstandigen (en massa’s grotere bedrijven) vergeten de marketing, ze doen alleen verkoop. Telefonische acquisitie is de enige mogelijkheid die ze kennen om klanten binnen te halen.

Voor veel mensen is dat meteen ook de moeilijkste manier. Geen wonder dat ze het voor zich uit schuiven en daardoor te weinig klanten hebben en te weinig verdienen.

Maar marketing is veel belangrijker dan verkoop. Als je je marketing goed doet, trek je de klanten naar je toe en zijn ze al helemaal enthousiast over je dienst. Je hoeft niet alles uit de kast te halen om ze te overtuigen om klant van je te worden.

Het hele leuke is dat marketing ook makkelijker en prettiger is dan verkoop. Marketing is bijvoorbeeld… dit artikel schrijven.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op "reacties".

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

  • Rob Elbers schreef:

    Helemaal mee eens. Trouwens, geldt veelal ook voor producerende bedrijven. Bill Bernbach schreef ooit: “Ik ken je bedrijf niet. Ik ken je producten niet. Ik ken je reputatie niet. etc. etc etc.” Om te eindigen met de vraag aan de vertegenwoordiger: Wat kom je eigenlijk doen?”

  • Truus Alleman schreef:

    Inderdaad. Als je je marketing goed doet, dan verkoopt het bedrijf zichzelf. En nog prettiger is het als anderen jouw bedrijf promoten. Zo heeft het tijdschrift FietsActief mij vandaag gebeld of ze me mogen interviewen. Nou Graag!

  • Adrie den Hertog schreef:

    Dat klinkt geweldig Truus, (ook leuk een voor mij bekende naam te zien bij de reacties). Free publicity is altijd erg prettig, weet ik uit ervaring. Al levert het niet direct werk op, je naamsbekendheid neemt wel enorm toe.

  • Rob,
    Dat is een mooie uitspraak van die Amerikaanse tycoon (of zo, ik ken hem niet).
    En Truus: gefeliciteerd met je free publicity! Ga je het op je weblog zetten als het verschenen is?
    Laura

  • Hallo Laura,
    Dankjewel weer voor je leerzame berichten! En marketing is ook even reageren erop… 😉
    Fijne dag vandaag!
    groeten, Lilian

  • Goedemiddag!
    Alles staat of valt met goede marketing, een sterk merk en een onwrikbaar imago!
    Maar zelfs een goed merk kan ik niet verkopen indien er geen behoefte aan is! Trouwens, als de klant nee zegt, begint de verkoop pas….anders ben je gewoon aan het dozen schuiven!
    PS; Bill Bernbach was van het grote USA-reclamebureau Dane, Doyle, Bernbach (DDB óók in Amsterdam)van Volkswagen, over een goed merk gesproken. En voor het bouwen aan merken kijk ook eens bij Visivius productions? PRB

  • Marco Raaphorst schreef:

    Erg raak!
    Leuk je ontmoet te hebben. We houden contact!

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php