21-09-2007

Nobco-conferentie 2007: Van coach naar ondernemer

Gisteren heb ik een superdag gehad bij de NOBCO-conferentie (NOBCO is de vereniging van beroepscoaches) die deze keer op Nijenrode was georganiseerd. Coaches zijn de meest empathische mensen die ik ken en je kunt geweldige gesprekken met ze hebben. En ze doen heel belangrijk werk.

Op de conferentie heb ik voor 109 mensen een workshop gegeven over het onderwerp "Van coach tot ondernemer". In dit blogbericht even een korte samenvatting – voor iedereen die er niet bij kon zijn maar er wel geïnteresseerd in is.

Voldoende klanten krijgen in een continue stroom is voor coaches lang niet altijd gemakkelijk. Veel coaches verdienen daardoor te weinig en kunnen onvoldoende doen wat ze graag willen: coachen. Maar het omgekeerde komt ook voor: succesvolle coaches die heel veel klanten hebben maar bij wie toch het genieten in het gedrang komt. Zolang ze één-op-één met clienten werken, moeten ze heel hard werken terwijl ze toch relatief niet veel kunnen verdienen, omdat hun uren nu eenmaal beperkt zijn. Ze hebben immers ook tijd nodig om al die klanten binnen te halen.

De reden waarom het voor coaches lastig is om zo hun werk te doen, is dat ze werken volgens het therapeutisch model, waarbij ze dus één-op-één werken met klanten en hun uren ruilen tegen geld. De manier waarop ze over zichzelf spreken is vaak ook in therapeutisch jargon: hun belofte is bijvoorbeeld dat ze cliënten helpen om "zichzelf te worden", "op zichzelf te reflecteren", "authentiek te zijn", etc. Voor veel van de potentiele klanten is dit echter geheimtaal die niet hongerig maakt. Ze kunnen heel goed met hun problemen leven en hebben meer nodig om overtuigd te raken dat coaching een oplossing zou kunnen betekenen.

Wat kunnen coaches wél doen? Een goede oplossing is om je coachingspraktijk als een onderneming te gaan zien. Een coachondernemer zijn houdt in dat je aan marketing doet en systemen bouwt om winstgevend te zijn en je bedrijf onafhankelijk van jezelf te laten functioneren. Als ondernemer streef je bovendien naar het creëren van waarde, zodat je bedrijf uiteindelijk ook verkoopbaar wordt.

Om een succesvolle coachonderneming van de grond te trekken is niet eenvoudig. Wat er in ieder geval nodig is,is:

1. Je focust op een doelgroep. Je richt je niet op "alle mensen" zoals veel coaches doen, maar je kiest een welomschreven groep mensen van wie je denkt dat ze het meeste van jouw coaching kunnen profiteren. Een groep met wie je affiniteit hebt en tot wie je makkelijke toegang hebt.

2. Kies het probleem waar je bij wil helpen. Met probleem en doelgroep samen identificeer je de niche waar je je marketinginspanningen op gaat richten.

3. Formuleer de waarde die je voor je klant levert. Klanten worden pas overtuigd als ze het idee hebben dat ze heel veel aan je coaching kunnen hebben. Deze waarde weet je in heldere en aansprekende termen te verwoorden.

4. Kies een businessmodel. Hiermee wordt bedoeld de mix van activiteiten waar je je inkomen als coach mee gaat verwerven. Je maakt een combinatie van laag- en hooggeprijsde diensten en producten waar je je klanten op verschillende niveaus mee kunt helpen. 

5. Maak producten. Met coachingsproducten, zoals workshops, informatieproducten als ebooks en ecourses en natuurlijk ook je 1 op1-programma (dat je het duurste prijst) maak je voor je klant glashelder wat je te bieden hebt en je creëert ook passief inkomen zodat je ook verdient als je niet werkt.

6. Ga je producten marketen en promoten. Eén van de belangrijkste marketingactiviteiten die je kunt doen is het creëren van je mailinglist. Artikelen schrijven en een goede website maken die in staat is tot "conversie" zijn heel belangrijk. Maar ook offline activiteiten als netwerken en spreken voor publiek zijn essentieel om bekendheid te krijgen binnen je niche.

7. Ontwikkel de ondernemersmentaliteit. Dit houdt in dat je als coachondernemer voortdurend bereid moet zijn om naar buiten te treden en jezelf bekend te maken binnen jouw niche. Het vergt moed en het kunnen verwerken van tegenslagen. Ambitieuze coachondernemers investeren in zichzelf en in hun kennis van marketing, omringen zich met mensen die hen kunnen ondersteunen en van ideeën kunnen voorzien. Een goed idee is om zelf een coach te nemen die in je gelooft en je kan helpen bij het kiezen van focus  en het nemen van actie.

Wil je meer weten over wat je kunt doen om coachondernemer te worden, bekijk dan eens de website van Milana Leshinsky met hele interessante artikelen of lees het boek "Multiple streams of coachingincome" van Andrea Lee.

Je reactie op dit artikel is van harte welkom!   

Laura Babeliowsky

Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.


  • Hallo Laura,
    Ik was erbij afgelopen donderdag en je hebt mijn ogen geopend. Ik worstelde al een tijdje met keuzes, ga ik me richten op interim management met coachen als bijtaak of richt ik me op het coachen en verdien tussendoor geld met managen.
    Door jouw workshop ben ik allerlei ideeen aan het uitwerken en zelfs al begonnen met het schrijven van een artikel.
    Dus Laura: Heel erg bedankt voor de inspiratie!!!

  • Jan Somers schreef:

    Toch altijd weer boeiend om jouw nieuwsbrief te lezen. Zopas heb ik mijn blog opgestart en heb er ongelofelijk zin in.

  • Beste Arlette,
    Leuk te horen dat je door mijn workshop geinspireerd bent.
    En Jan: veel succes met je weblog.

  • Andrea schreef:

    Hoi Laura,
    Morgen heb ik een coachingsgesprek met je en ik kan nauwelijks wachten om het businessmodel voor coaches met je door te nemen. Ik wil heel graag weten hoe ik het businessmodel moet opzetten in mijn niche: professionals begeleiden met levens- en carrierevraagstukken om hun dromen waar te maken.
    Ik spreek je morgen!

  • Beste Laura,
    Van de sprekers die ik afgelopen donderdag op de Nobco-conferentie heb gehoord, blijft jouw verhaal me het meest bezighouden. Hoe ga ik mijn niche definiëren én hoe kan ik als coach ook mijn plezier in schrijven inzetten? Als ik eruit ben, laat ik het weten! Wordt vervolgd. Alvast bedankt voor de inspiratie.
    En voor de sceptici die niet geloven in nieuwsbrieven: sinds donderdag heeft Laura ervoor gezorgd dat haar naam in mijn geheugen gegrift staat. Niet alleen door haar congrespresentatie maar zeker ook doordat ze haar eigen advies in praktijk brengt.

  • Andrea: verheug me erop je morgen te spreken.
    Gertie: fijn te horen dat ik je geinspireerd heb. Als mensen iets met schrijven willen gaan doen, vind ik dat heel leuk om te horen. Schrijven kan je ongelooflijk veel opleveren als het om bekendheid gaat en om klanten krijgen.
    Veel succes!

  • Marian schreef:

    Hoi Laura, ben net begonnen met opleiding mensgericht coachen en ik heb zoveel plannen(daar kan je ook van doordraaien!). Lees met heel veel plezier je blog en ga zeker in de toekomst een workshop volgen. Ik kan niet wachten!

  • Sophia Berkati schreef:

    Wat een enorme hoeveelheid aan goede, maar dan ook écht goede, adviezen hier zeg!! Laura, echt fantastisch! Ik wil mijn bedrijf weer leven inblazen en meer gaan schrijven. Verder was ik op zoek naar een antwoord op de frase die ik de laatste tijd steeds overal lees: “niet je uren, maar ideeën inruilen voor geld, dat doen verstandige mensen”. En nu heb ik de antwoorden! Hopelijk kan ik eens zo’n workshop van je volgen, zou echt te gek zijn.

  • Sophia,
    Veel dank voor je enthousiaste reactie. Natuurlijk ben je welkom om een keer mee te doen aan mijn workshops!
    En Marian: veel succes met je plannen.
    Laura

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php