11-12-2006

Waarom een lijst is vereist

Tweeënhalf jaar geleden had (bijna) niemand nog van me gehoord. Tegenwoordig sta ik bekend als een expert op het gebied van acquisitie. Ik heb een boek(je) geschreven over het onderwerp en geef presentaties door het hele land. Ik heb veel meer klanten gekregen en steeds meer mensen weten me te vinden. Hoe heb ik dat voor elkaar gekregen?

De essentiële factor hierbij is dat ik een steeds groeiende mailinglijst heb! Ik ben ooit met één persoon op die lijst begonnen maar tegenwoordig staan er bijna tweeduizend op.

Hoe meer mensen op mijn lijst, hoe meer klanten ik krijg. Een steeds groeiende mailinglijst is namelijk één van de belangrijkste voorwaarden om voortdurende groei van je bedrijf te realiseren. Iedere zelfstandige zou er een moeten hebben! Je zou kunnen zeggen dat het haar of zijn belangrijkste bezitting is; het is gewoon je eigen kleine goudmijn. In dit artikel maak ik duidelijk waarom en geef ik drie tips om je lijst snel te laten groeien.

Kopen van diensten draait allemaal om vertrouwen. Voordat mensen van je kopen, willen ze eerst weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Ze willen weten of je serieus bezig bent, of je echt waarde kunt bieden, dat je verstand van zaken hebt. Mensen zullen dus in de meeste gevallen niet meteen van je willen kopen. Daar gaat tijd overheen. Maar in die tijd moet je wel zorgen dat ze je niet vergeten! Je moet dus telkens van je laten horen. Volgens marketingdeskundigen kopen mensen pas als ze 7 tot 11 keer van je gehoord hebben. Als ze op je lijst staan, heb je de mogelijkheid om follow up te doen bij een steeds grotere groep mensen.

Wat hierbij belangrijk is, dat het niet zozeer om de kwantiteit gaat van je lijst, maar om de kwaliteit. Dat wil zeggen dat er op je lijst alleen namen moeten staan van mensen die tot je doelgroep behoren en in principe interesse hebben in wat je te bieden hebt. Er zijn vele mogelijkheden om dit te bereiken. Ik geef je hierbij drie gouden tips om je lijst steeds te laten groeien met geschikte potentiele klanten.

1. Vraag aan iedereen die je tegenkomt en tot jouw doelgroep behoort of ze op je lijst willen staan. Zet alleen mensen op je lijst die hier echt voor kiezen (“opt-in”). Laat je niet verleiden om iedereen die je kent automatisch op je lijst te zetten! Het lijkt dan misschien dat je meteen een grote lijst hebt, maar de kwaliteit ervan is twijfelachtig. En ik weet niet hoe jij erover denkt, maar zelf vind ik het heel vervelend als mensen me ongevraagd op hun lijst zetten.

Het leuke van het vragen aan mensen of ze op je lijst willen staan, is dat je aan je potentiële klant de gelegenheid geeft om op een laagdrempelige en vrijblijvende manier hun committent te tonen. Het is natuurlijk makkelijker te vragen of ze op je lijst willen staan dan ze te vragen of ze jouw adviestraject van 100.00 euro willen kopen. Je krijgt daarmee dus een klein “jaatje” wat ooit een grote “ja” kan worden.

2. Bied in ruil voor het komen op je lijst een wederprestatie aan. Dat maakt de kans veel groter dat mensen zich aanmelden. Het allerbeste is natuurlijk het geven van waardevolle informatie over je dienst waar je de mensen die tot je doelgroep behoren echt mee helpt.

Als je dit niet wilt of er nog niet aan toe bent, laat je dat niet weerhouden om mensen te vragen op je lijst te komen. Er zijn er ook alternatieven. Als je alleen wilt schrijven over je nieuwe plannen of nieuwe diensten of speciale aanbiedingen, is dat altijd beter dan helemaal niet schrijven. Of je stuurt een uitnodiging voor je halfjaarlijkse inspiratiediner of een nieuwjaarsborrel in café X te Y.

3. Zorg dat je website als voornaamste doel heeft dat mensen zich opgeven voor je lijst. Geef op iedere pagina van je site de mogelijkheid om zich te abonneren. Maak duidelijk wat de lezer er aan kan hebben. En zorg dat je dit proces automatiseert. Voor je het weet ben je uren bezig om mensen op je lijst te zetten, er weer af te halen, emailadressen te veranderen etc. Het systeem waar ik zelf gek op ben, heet http://www.autorespond.nl

Op een gegeven moment heb je een lijst met misschien wel duizenden mensen. Je zult meer klanten krijgen, meer doorverwijzingen en je bekendheid groeit gestaag. Wil je lijst echt conversie geven (= daadwerkelijk tot klanten leiden) dan is er nog één belangrijke voorwaarde! Dat is: je moet echt houden van de mensen op je lijst! Je moet ze echte waarde willen bieden. Generositeit roept generositeit op; dat is een psychologische wet. En bovendien is het gewoon leuk. Dus als je lijst nog maar vijftig mensen bevat, is dat echt niet erg. Want belangrijker dan de vraag: “Hoeveel mensen heb je op de lijst?” is deze vraag: “Hoeveel houd je van de mensen op je lijst?”

Je reactie op dit artikel is welkom! Kllik hiervoor op "reacties"

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php