22-09-2006

Wie deelt, vermenigvuldigt

Gisteren was ik bij het schitterende congres van het Nobco, de orde van beroepscoaches. Ik gaf er een workshop over het onderwerp acquisitie. Er is in de wereld een enorme behoefte aan coaching maar hoe zorg je dat coach en klant elkaar vinden? Daar is kennis van marketing voor nodig.

In de workshop nam ik verschillende spannende nieuwe acquisitiestrategieën, die uitermate geschikt zijn voor coaches, met de deelnemers door. Veel  van die strategieën hebben te maken met het geven van informatie en voorlichting (via bijvoorbeeld presentaties en artikelen) over het onderwerp waar je mensen bij wil helpen.

Door hier informatie en ideeën over te geven, bereik je verschillende doelen. Klanten krijgen veel meer bewustzijn over wat je voor ze kunt betekenen. Nu zegt het ze vaak allemaal niks: wat kun je nou aan een "enneagram" of aan "provocatieve coaching" hebben? Door hier mensen over te vertellen en voor te lichten, krijgen potentiële klanten een indruk van de toegevoegde waarde die deze coaching kan hebben.

Maar geven heeft nog een ander voordeel. Het zorgt voor een omdraaiing in de manier waarop je over acquisitie denkt. Wat acquisitie moeilijk en vervelend maakt, is dat je voortdurend iets wil HEBBEN (dat betekent het woord in feite ook: acquisitie betekent "verwerving").

Als je het omdraait, draait je dag niet meer om: van wie ga ik vandaag iets krijgen?, maar om de vraag "aan wie kan ik vandaag iets geven"? Je leven wordt er licht en leuk door en je visie op acquisitie verandert totaal.

En uiteindelijk levert het wat op. Alles wat je geeft, komt weer naar je terug (zonder dat je het daar voor doet). Het is zoals één van de aanwezigen aan het eind kernachtig samenvatte: "Wie kan delen, kan ook vermenigvuldigen".

Je reactie op dit artikel is heel welkom! Klik hiervoor op "reacties".

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

  • Huub Koch schreef:

    Een hele mooie insteek Laura!

  • Frank Bruining schreef:

    Beste Laura,
    Wat goed dat je op het congres van de Nobco hebt gesproken. Ik was er niet bij, maar zou zeker hebben genoten van jouw workshop. Onlangs heb ik onder het kopje ‘ Klanten zijn leuk’ op mijn weblog een stuk geschreven over acquisitie.
    Ik ben zelf personal coach en hoor dat veel van mijn collega’s toch nog moeite hebben met het verwerven van nieuwe clienten. Coaches weten vaak wel te vertellen hoe anderen meer zelfvertrouwen kunnen opbouwen. Maar wanneer ze zichzelf ‘moeten’ verkopen blijkt dat het zelfvertrouwen opeens ver te zoeken is.
    Veel succes verder en dank voor je berichten.

  • Personal Marketing

    Kreeg net het bericht van Laura Babeliowsky te lezen over acquisitie. Zij heeft op het congres van de Nobco (Nederlandse Orde van Beroepscoaches) een workshop gegeven over acquisitie. Leuk, want ik merk dat veel van mijn collega’s (personal coaches) mo…

  • Get Clients Marketing en Acquisitie Tips: Wie deelt, vermenigvuldigt

    Links: Get Clients Marketing en Acquisitie Tips: Wie deelt, vermenigvuldigt.

  • Hoi Frank,
    dat zelfvertrouwen kan volgens mij heel erg groeien als je maar weet wat werkt bij verkoop en marketing. De reden waarom mensen kopen en hoe je ze kunt overtuigen etc.
    “Kennis is macht” vind ik in dit verband een mooie uitspraak.
    Misschien zie ik je dan de volgende keer!
    Laura

  • Cockie Beekers schreef:

    Hallo Laura,
    Dank voor je inspirerende en leerzame workshop op het NOBCO congres. Het enthousiasme spatte uit de zaal!
    En omdat je dat hebt gedeeld, met mij, ben ik nu volop bezig met zichtbaar worden, de teksten vliegen uit mijn pen (ook in het hier en nu), en ik maak keuzes.
    Ook coaches hebben dus een steuntje nodig, niets menselijks is ons vreemd en als je je zelf in beweging komt, om hulp durft te vragen, dan kan je ook een ander weer helpen in beweging te komen.
    En zo zijn we weer verbonden met elkaar, wie deelt vermenigvuldigt!
    Hartelijk groet,
    Cockie Beekers

  • Leuk om te horen, Cockie!

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php