15-06-2006

Hoeveel tijd kost bloggen?

Gisteren hebben Sanne Roemen en ik onze eerste Blog Basics-cursus – een cursus over bloggen voor je bedrijf – gegeven voor een groep coaches, trainers en adviseurs. Een geweldige ervaring omdat iedereen bijzonder nieuwsgierig was naar het onderwerp en veel leerde over hoe je je eigen weblog kunt gaan doen (wijzelf incluis). (Had ik jullie al verteld hoe leuk ik mijn werk vind?)

In de workshop hebben we o.a. stilgestaan bij de vraag waarom de deelnemers wilden gaan bloggen. Samengevat: bloggen geeft de kans om aan veel meer mensen je expertise te laten zien. Nu komt die vaak alleen tot uiting in een-op-een gesprekken met klanten. Dat is eigenlijk zonde. En verder biedt het de mogelijkheid om met veel meer mensen tegelijkertijd contacten te onderhouden, zonder dat je voortdurend met iedereen hoeft af te spreken of te bellen.

Veel deelnemers bleken er ook tegenop te zien om te gaan bloggen. De zorg was dat bloggen heel veel tijd en discipline kost en ze vroegen zich af of ze dat wel vol konden houden op de langere termijn. Ik zou iets over mijn eigen ervaring willen schrijven of dit inderdaad zo is.

Als coach op het gebied van acquisitie ben ik voortdurend bezig om nieuwe kennis over het onderwerp te verzamelen. Ik lees dagelijks een groot aantal (Amerikaanse) nieuwsbrieven, weblogs en boeken over het onderwerp. Door dit te doen krijg ik voortdurend nieuwe ideeen waar ik over kan schrijven. En omdat ik erover schrijf, leer ik extra. Dit is natuurlijk voor iedereen die expert wil zijn op een bepaald gebied aan te raden. Voor je het weet word je een wandelende kennisbom. Alleen al daardoor ga je je onderscheiden van je collega’s.

Blogberichten hoeven bovendien niet lang te zijn (hoewel ik zelf iemand ben van de langere artikelen). Een link doorgeven naar een ander weblog met wat commentaar erbij kan al voldoende zijn.

Verder word ik steeds geinspireerd door vragen en problemen over het onderwerp acquisitie van mijn klanten. Als iemand een vraag heeft, kan ik me voorstellen dat meer mensen met die vraag rondlopen en kan ik er ook net zo goed een blogpostje van maken. Dit kan in dezelfde tijd dat ik iemand een email stuur.

Het zal misschien even wennen zijn, maar voor je het weet wordt het een gewoonte om 1 of 2 keer per week iets te gaan schrijven op je weblog. En het wordt natuurlijk vooral heel leuk als je abonnees gaat krijgen en reacties van je lezers. Ik bedoel, het zou wel eens verslavend kunnen zijn.

je reactie op dit bericht is welkom! Klik hiervoor op " reacties".

Laura Babeliowsky

Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.


Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php