20-04-2007

Acquisitie en de aard van je innerlijke dialoog

Sommige zelfstandige ondernemers trekken klanten aan zonder enige moeite. Ze doen niet aan acquisitie, hebben geen elevator pitch, misschien zelfs niet eens een website. Toch worden ze voortdurend door klanten gebeld en komen ze om in het werk.

Met Francine Derks – mijn inspirerende collega met wie ik de workshop "Overwin je worsteling met acquisitie" geef, en die zelf een voorbeeld is van bovenstaande, besprak ik van de week wat deze geheimzinnige factoren zijn die bepalen of je succesvol bent in je acquisitie of niet. En wat je tóch kunt doen om hier meer invloed op te hebben.

Vele zaken spelen een rol maar wat volgens ons echt cruciaal is, is de aard van je innerlijke dialoog. Deepak Chopra schrijft in zijn boek Synchroniciteit over deze dialoog.

Misschien denk je dat wat er zich binnenin je afspeelt onzichtbaar is voor anderen maar het omgekeerde is waar. In feite zien we het meteen, aan alles wat je uitstraalt, zegt en doet.

Sommige mensen hebben een verstoorde interne dialoog. Ze uiten het misschien niet, maar je merkt dat ze boos, verongelijkt of gefrustreerd zijn. Je loopt het liefst een blokje om als je met ze in aanraking komt.

Andere mensen hebben een positieve innerlijke dialoog. Het is prettig om met ze samen te werken en in gesprek te zijn. Ze doen niets wat een ander zou kunnen kwetsen. "Ze stralen vertrouwen, geluk, een goed humeur, onverschrokkenheid, vriendelijkheid en voorkomendheid uit" (Chopra).

Als je een positieve innerlijke dialoog hebt, willen mensen – en ook klanten dus – graag bij je zijn. Ze willen graag delen in het liefdevolle dat je uitstraalt.

Werpt je acquisitie weinig vruchten af? Ga eens na hoe je denkt en oordeelt over anderen. Zit er veel boosheid en frustratie bij, oefen dan een positieve dialoog. Je zult merken dat er hele andere dingen met je acquisitie gaan gebeuren.

Je reactie op dit artikel is heel welkom! Klik hiervoor op reacties.   

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

  • Jeannette Lamme schreef:

    Mooie verbinding maak je tussen acquisitie en congruent zijn. Authenticiteit als sleutelwoord en werkwoord. Het boek Marketing is waardeloos, Authenticiteit is magnetizing van Joyce Meuzelaar vind ik op dat vlak een treffend boek. “Als we onszelf vinden, worden we makkelijker gevonden door anderen”.

  • veerle preyde schreef:

    Gelukkig heb je een keus met wie je zaken wilt doen, vandaar dat positief ingestelde mensen veel meer met minder moeite dingen voor elkaar krijgen.
    Wat kunnen we voor elkaar beteken is vaak de beste basis om samen te werken.
    Bij sommige mensen krijg je energie en lopen de zaken vanzelf, andere vreten energie. Vroeger stopte ik daar veel moeite in om ze te behouden, daar ben ik gelukkig mee opgehouden met als resultaat dat ik eigenlijk alleen nog maar werk met mensen die goed voelen.

  • hoi Jeanette,
    Authenticiteit is belangrijk maar ik ga niet zover dat ik marketing waardeloos vind.
    Wel een bepaald soort marketing…
    Maar dit weblog is ook marketing! En als Joyce Meuzelaar een bedrijf heeft en ze schrijft een inspirerend boek, dan is dat ook marketing.
    Waarschijnlijk zijn dat geen vormen van marketing die je waardeloos vindt.
    Zo kan marketing dus ook zijn.
    Wat vind jij?

  • Jeannette Lamme schreef:

    Ik heb een typefout gemaakt en die is veelzeggend in geeft volgens mij antwoord op jouw vraag: het gaat over dat marketing waardeNloos is en niet waardeloos. Opgelost?

  • Francine Derks schreef:

    Hallo Laura,
    Geweldig dat je schrijft over onze overwegingen rondom het thema acquisitie. Het is allemaal niet zo eenvoudig om een soort “regels” te geven over hoe je succesvol kunt zijn. Het is echt de kunst uit te vinden wat bij je past en jezelf geen geweld aan te doen door de ideeën van anderen te volgen. Dat bleek vorige week ook weer in onze training Overwin je worsteling met Acquisitie. Op het moment dat iemand ontspant, zichzelf is en durft te geloven in zichzelf, dan komen de beste ideeën boven en dat zijn niet altijd de voor de hand liggende “do’s and dont’s”. En soms is dat dus: positief praten met én over jezelf!

  • Hallo Laura,
    Ik heb een goed gevoel en energie overgehouden aan de cursus: Worsteling met aquisitie. Leuk de combinatie met The Work. Ik had daar al eens iets over gelezen, prima om dat nu zelf te ervaren. Ik heb mijn belemmering die ik heb omgedraaid direct kunnen toepassen. Hoewel er niet direct een klant uit is voortgekomen (nog niet), heeft het voor mijzelf gewerkt en daar gaat het mij om. Ik heb er een goed gevoel bij. Bedankt, tot de volgende workshop?
    Groeten,
    Lorraine

  • Bedankt Lorraine, prettig te horen dat je er iets aan gehad hebt.

  • Jeanette: marketing lijkt me ook niet per definitie waardeNloos.
    Al heb je natuurlijk veel waardeNloze marketing.

  • Eric schreef:

    Hello Laura,
    Een fascinerend stukje over acquisitie en je innerlijke dialoog zoals Deepak Chopra dit zo netjes omschrijft. Het verband tussen je gedachtegang en wat er werkelijk om je heen gebeurt is reeds door aantal mensen sterk benadrukt. Denk aan “Succes door Groot Denken” van David J. Schwartz, “Denk Groot en wordt Rijk” van Napoleon Hill, maar ook de meer recentelijke “The Secret” DVD geven dit mooi weer en zetten ons toch geregeld aan het (positiever) denken.

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php