26-11-2005

Succesvolle acquisitie vraagt om optimisme

Uit onderzoek blijkt dat de mensen die het beste zijn in verkoop en acquisitie, over het algemeen optimistische mensen zijn. Dat is ook wat ik zie bij veel van mijn klanten. Als het zo belangrijk is, wat kun je dan doen om optimistischer te worden?

Martin Seligman, een Amerikaanse professor gespecialiseerd in de psychologie van het optimisme, deed eens onderzoek naar verzekeringsagenten die de hele dag klanten moeten bellen om orders te scoren. Hij constateerde dat de agenten die het meeste verkopen, degenen zijn die altijd hoopvol blijven. Optimisten zowel als pessimisten krijgen de hele dag afwijzingen te verduren. Maar als de optimisten afgewezen worden, denken ze niet: "Ik kan het niet, het zal me niet gaan lukken", maar wel bijvoorbeeld: "Die persoon had gewoon een slecht humeur" of: "Ik deed het deze keer niet helemaal goed". Ze gaan gewoon en daardoor scoren ze bijna 40% hoger dan de pessimisten.

In feite hebben de optimisten een ander verhaal over wat er gebeurt. Ze interpreteren de gebeurtenissen op zo’n manier dat het ze niet belemmert om door te gaan en succesvol te zijn. Het hele mooie is dat je zelf invloed kunt uitoefenen op hoe je interpreteert. Wat daarbij belangrijk is dat je de negatieve gedachten die in je hoofd opkomen, niet zomaar voor waar aanneemt maar aan een kritisch onderzoek onderwerpt. Een hele goede methode om dit te doen, is The Work van Byron Katie.

Zelf ben ik al vijf jaar bezig met The Work en ik kan rustig zeggen dat het mijn hele leven en ook mijn zakelijke succes verbeterd heeft. Hoe werkt het precies?

Stel dat de gedachte: "Er zit niemand op me te wachten" bezit van je heeft genomen. Dit is een veel voorkomende slopende gedachte die veel voorkomt bij mensen die acquisitie doen. Je stelt jezelf dan vier vragen:

1. Is het waar?

2. Kun je zeker weten dat het echt waar is?

3. Hoe reageer je als je die gedachte denkt?

4. Hoe zou je je voelen zonder die gedachte?

Als je deze vragen nauwgezet onderzoekt, merk je algauw dat de negatieve gedachte zijn impact verliest. Het is helemaal niet zeker te weten dat er niemand op je wacht. Je gaat er nu anders tegenaan kijken en krijgt er weer zin in. Voor je het weet loop je iedereen te bellen.

Als je meer wilt weten over The Work, kijk dan op de website van Byron Katie: www.thework.com.

In Nederland geeft Chris Bouma geeft hele betaalbare goede workshops over The Work, waarin je met je eigen gedachten aan de gang kunt gaan: kijk op www.enjoythework.nl

Laura Babeliowsky
Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php