06-04-2006

Geven, ontvangen, aanbieden, nemen

Naar aanleiding van mijn vorige post (en de reacties erop, bedankt allemaal!) wilde ik nog even dieper ingaan op de begrippen geven, ontvangen, aanbieden en nemen om een overvloed te bereiken in je acquisitie.

Veel zelfstandigen ervaren niet een overvloed als het om acquisitie van klanten gaat: ze ervaren juist een tekort, stagnatie of schaarste. Klanten haken af, niemand lijkt geïnteresseerd, ze komen nooit eens vanzélf naar je toe. Wat kan er aan de hand zijn?

Eén manier om er naar te kijken (naast vele andere) is om het te zien als een uitwisseling van energie tussen mensen, het al of niet op gang brengen van een stroom die tot overvloed kan leiden. Dit is de meer spirituele benadering van marketing die ik van Mark Silver geleerd heb.

Wat is er nodig om die stroom op gang te brengen? Vier soorten van handelen, de ene actief en de andere passief: geven, ontvangen, aanbieden en nemen. Alle vier zijn ze nodig op het juiste moment. Als je aan je (potentiële) klanten gaat geven, zullen ze je ook iets terug willen geven. Als je dit niet doet, wek je die wederkerigheid veel minder op. Ontvangen is ook nodig: hulp van anderen, feedback, ondersteuning. Niemand kan een bedrijf hebben in zijn eentje. 

En natuurlijk is ook jezelf aanbieden nodig. Mensen weten niet dat je er bent, als je jezelf niet aanbiedt. Als je wilt dat de deur opengaat, moet je erop kloppen. Maar ook nemen (pakken) moet gebeuren. Nemen is actiever dan ontvangen. Dat is het moment dat je je kansen grijpt en ja zegt tegen de mogelijkheden die je geboden worden.

Bij het geven, ontvangen, aanbieden en nemen kan veel mis gaan. Veel mensen hebben de neiging om of voor het een of voor het andere te kiezen. Sommigen geven heel veel, maar nemen te weinig. Sommigen geven niet vanuit de juiste intentie. Ze geven, maar proberen in werkelijkheid te nemen. En dan werkt het niet. Verder kan het zijn, dat je iemand veel wil geven, maar dat die ander daar helemaal niet op zit te wachten!

Veel zelfstandigen hebben moeite om zichzelf aan te bieden (dit is mijn leerpunt). Ze voelen schroom om dit te doen. Maar als je het niet doet, weten we niet of je beschikbaar bent. En bovendien onthoud je de ander iets. Je weet bijvoorbeeld dat iemand héél veel aan je workshop zou kunnen hebben. Dan kun je het maar het beste zeggen: "Dit zou echt goed voor je zijn". En de ander mag natuurlijk altijd nee zeggen (zie mijn vorige post hierover).

En dan komt natuurlijk ook het moment van oogsten, het aangrijpen van kansen en mogelijkheden. Daar was ik vroeger goed in, om hier aardig blind voor te zijn en zo allerlei kansen mis te lopen. Dan wordt het natuurlijk nooit iets met die overvloed.

Conclusie: als je telkens een schaarste ervaart als het op acquisitie aankomt, dan kan het zijn dat je zelf iets doet of nalaat om te voorkomen dat de overvloed ontstaat. Kijken naar deze vier begrippen kan helpen om te analyseren wat er bij jou speelt.

En hoe zit het bij jou? Ik ben heel benieuwd naar hoe jij erover denkt. Klik om te reageren op "reacties". 

Laura Babeliowsky

Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.


  • Denise schreef:

    Ontzettend herkenbaar! Ik geef van nature veel tips aan mensen en probeer veel verbanden te leggen (bv. ik weet een vacature die perfect zou zijn voor een ex-collega, ik zie een artikel dat een contact van me heel leuk zou vinden, etc.) Ik deed dat al voordat ik een eigen bedrijf had, dus ik weet ook 100% zeker dat dit gedrag niet is voortgekomen uit een verkeerde intentie (eigenlijk willen nemen ipv geven). En ik heb gemerkt; het is echt waar – koop dat tegeltje nou maar gewoon – wie goed doet, goed ontmoet.

  • Denise, ik heb hier nog een hele doos van die tegels staan.
    Laura

Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php