06-01-2006

Omgaan met acquisitie: leren niemand te zijn om iemand te zijn

Veel mensen stellen eindeloos uit om acquisitie te doen; ze durven niet te bellen of potentiële klanten te benaderen. Hierdoor buiten ze de mogelijkheden en talenten niet uit die ze in zich hebben; hun bedrijf leidt een zieltogend bestaan of ze blijven eindeloos hangen in een baan die ze niet leuk vinden. Liever dat dan de stap te zetten hun eigen bedrijf op te zetten.

Waarom is acquisitie zo moeilijk? Mijn idee is dat veel mensen het ongelooflijk moeilijk vinden om bij momenten “niemand” te zijn. Het benaderen van klanten, het voeren van verkoopgesprekken, het uitbrengen van offertes, afwachten wat de reactie zal zijn, “nee” te horen krijgen: dit zijn allemaal momenten die je als niets anders in de gelegenheid brengen om dit “niemand” zijn te ervaren. Wat zijn de kenmerken hiervan?

         je voelt je onzeker, je weet niet wat er gaat gebeuren

         je voelt je nederig (anderen kunnen over je wel en wee beslissen)

         je hebt geen controle (je kunt de klant niet dwingen, al zou je dat best wel willen)

         je moet wachten (vaak heel lang)

         je voelt je vernederd (als je klant je afwijst)

         je schaamt je

         je lijdt gezichtsverlies

         je hebt het gevoel een mislukking te zijn

         je hebt weinig inkomen (je rekeningen doen alsof hun neus bloedt)

         je hebt geen grip op je financiële situatie

Bij mensen die hier moeilijk mee om kunnen gaan, gaan deze momenten gepaard met uiterst onaangename gevoelens van schaamte, wanhoop en depressie. En daarom stellen ze acquisitie uit: om deze gevoelens zoveel mogelijk te vermijden. Wat kun je doen om ze te overwinnen?

De sleutel is te vinden in het leren omgaan met dit “niemand” te zijn. Ontdekken dat je iemand bent, ook als je niemand bent. De paradox is dat je om “iemand” te worden, ook “niemand” moet kunnen zijn.

Ik hoor graag je commentaar op dit log! Klik op reacties.

Laura Babeliowsky

Laura is één van Nederlands bekendste businesscoaches. Sinds 2004 leerde ze duizenden zelfstandigen in Nederland en België hoe ze meer klanten krijgen, meer verdienen en meer impact hebben. Zelf een zeer succesvolle ondernemer, is het Laura’s passie om 100.000 coaches, trainers en adviseurs te helpen minimaal €100.000 te verdienen per jaar in 2016.


Laat een reactie achter:

Naam en e-mail adres zijn vereist. E-mail adres zal niet worden getoond bij de reactie


css.php